Peter Kroek, ‘fouding father’ van Kroek&Partners, is nog niet klaar met z’n levenswerk
Natuurlijk ziet en hoort hij het ook wel in zijn omgeving. De vijftigers die al een stip op de horizon hebben gezet. Als moment om langzaam af te bouwen. Of juist als tijdstip voor nog één laatste kunstje. Peter Kroek moet er stiekem wel een beetje om lachen. Hij weet dat het ook anders kan. Dat je nog gewoon elke dag kunt genieten van het werk wat je doet. En van de creatieve input die je iedere keer weer krijgt van je collega’s op de werkvloer. “Ik vind nog steeds dat ik een droombaan heb.”
Twintig jaar Kroek&Partners. De naamgever kan er gemakkelijk een boek over schrijven. Over prachtige tijden, over roerige tijden. Alleen de ontstaansgeschiedenis is al een uitgebreid hoofdstuk. We proberen het hier met de notendopversie. “Het is niet dat we nu zo graag een uitzendbedrijf wilden hebben, maar we signaleerden een flink probleem in de zorg.”
Kroek startte het bedrijf met zijn voormalige collega Alex. Beiden waren werkzaam op een orthopedagogisch behandelcentrum in Oost-Nederland. “Hier werden de licht verstandelijke beperkte jongeren opgevangen die elders in het land niet te handhaven waren. Het is dan heel belangrijk om te laten zien dat je een goed team bent. Dat je zij aan zij staat. En dat je duidelijk bent naar de doelgroep. Het probleem was alleen dat de helft van de medewerkers niet zoveel had met de doelgroep en moeilijk kon omgaan met de agressie. Met als gevolg dat er sprake was groot verloop en veel ziekteverzuim. Wat er dan ontstaat, is Wild West op z’n best. En uiteindelijk jongeren die slechter weggaan dan dat ze zijn binnengekomen.”
A-team
De uitval van eigen medewerkers kon niet worden opgevangen. “Kregen we mensen van de bekende uitzendbureaus. Die werkten bij de thuiszorg. Dat was gewoon kanonnenvoer voor die jongeren. Terwijl je eigenlijk een soort A-team (die van de televisieserie) wilt oprichten. Is er ergens stront aan de knikker, dan is het een kwestie van goede mensen verzamelen en er in een busje naar toe rijden. Om vooral rust te creëren maar wel op basis van regels en methodiek!”
Die A-teamgedachte vormde twintig jaar geleden de opmaat voor de oprichting van Kroek&Partners dat zich vooral specialiseerde in de JeugdzorgPlus. “De hectische plekken, daar waren onze mensen op hun best!”, aldus de oprichter die is opgegroeid tussen agrarische ondernemers. “En daar krijg je toch iets van mee. Ik schuw het harde werken niet en het was altijd al een droom om iets voor mezelf te doen.”
Inmiddels zijn er misschien al wel zo’n vierhonderd vergelijkbare bureaus, maar destijds waren Peter en Alex echte pioniers. “Woorden, die nu gangbaar zijn geworden zoals zorgprofessional, komen uit onze koker. Ja, we zijn vaak gekopieerd. Of het erg is? Nee, iedereen wil iets toevoegen aan een maatschappelijk fenomeen als de zorg. Wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet doen.”
Tien jaar lang hielden de jonge honden – zoals ze toen ook wel werden genoemd – het vol. En toen waren ze beiden heel erg moe. “We hebben bakken vol energie maar daar jaagden we elkaar ook nog eens de hele dag mee op. Harry is een heel ander type. Waar ik allerlei kanten kan opvliegen, denkt hij vanuit het proces en behoudt het overzicht.”
Vet op de botten
Harry is zijn huidige compagnon Harry Evers. Hij kwam in beeld nadat Kroek&Partners helaas te maken kreeg met een faillissement. Veroorzaakt door de transitie in de zorg. “Het zat er al een tijdje aan te komen, maar ineens bedachten alle instellingen dat het een verkapte bezuiniging was. En gingen ze korten op hun personeel. Natuurlijk gaan de flexkrachten er dan als eerste uit. Een aantal van ons maakte een andere keuze, maar we bleven met hoge personeelskosten zitten. En de telefoon begon net iets te laat weer te rinkelen.”
Met een klein team werd onder leiding van het nieuwe duo een herstart gemaakt. Met twee belangrijke lessen in het achterhoofd: voorzichtigheid met vaste contracten en meer uitbesteden van boekhouding en administratie. Het zorgde er voor dat Kroek&Partners – naar de woorden van Peter – weer vet op de botten kreeg. En is gegroeid naar de status van toonaangevend bureau in de interimzorg. “Je hebt heel veel uitzendbureaus in de zorg, terwijl wij onszelf graag omschrijven als zorgorganisatie gespecialiseerd in flex. We houden dus ook niet zo strak vast aan de protocollen. Op het moment dat één van ons iets heftigs meemaakt, kunnen we hem of haar gemakkelijk terughalen en eventueel even op een andere klus zetten.”
Station Royale
Kroek&Partners staat weer als een huis. Dat geeft de oprichter de rust, ruimte en vrijheid om zich te focussen op bepaalde speerpunten. Zoals de Huiskamer waar medewerkers kunnen sparren met uitzendkrachten en waar gesprekken met zorgpartijen kunnen plaatsvinden. Op 1 april – geen grap – gaan de deuren open van de derde Huiskamer: Station Royale in Apeldoorn. “Ben je al twintig jaar bezig en nu lijken dingen op hun plek te vallen”, zegt Kroek lachend.
In Apeldoorn wordt in zijn ogen namelijk een win-winsituatie gecreëerd. Een supermooie en gastvrije horecavoorziening die wordt gedraaid door jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. En misschien zelfs met jongeren uit de JeugdzorgPlus. Bestemd voor de Kroek-familie maar ook voor andere zorgpartijen. “Waarom organiseren we daar niet één keer per maand een wervingsdag voor zorgpersoneel. Krijgt elke zorginstelling de kans zich presenteren. En we kunnen er bijeenkomsten voor ZZP’ers over bijvoorbeeld wet- en regelgeving houden. In ons netwerk zijn zoveel mensen te vinden die iets zinvols kunnen vertellen. Geven we hen ook een mooi podium.”
De Kroek-familie
Je krijgt er een warm gevoel bij als je Peter Kroek na zoveel jaren in het vak nog steeds zo gepassioneerd hoort vertellen. Niet voor niets praten betrokkenen graag over de Kroek-familie, zijn ze Kroeker en is kroeken zelfs een werkwoord geworden. “We blijven mensen vertellen hoe mooi dit bedrijf is. Zodat we mensen met passie voor de zorg kunnen verzamelen en met z’n allen iets toe te voegen hebben.”
Binden en boeien, dat doe je in zijn ogen ook met mooie opdrachten. “Als onze planners je bellen, dan is het geen dienstje draaien. Nee, het is een cliënt waarmee je een verbinding aangaat en die je uiteindelijk een stukje beter ziet worden. Ik weet zeker dat 80% van onze collega’s dat anders doet. Ze schieten dienstjes in de computer en de ZZP’er mag het er uit halen. Die manier van werken past niet bij ons.”
Het is de huidige werkwijze maar als het aan Harry en Peter ligt ook die van de toekomst. Daarover gesproken…hoe staat het met de opvolging? Met de aanstelling van Daniël Waanders als operationeel directeur is intern al een mooie stap gezet. “En”, zo verklapt Kroek, “we zijn in gesprek met investeringsmaatschappij Wadinko. Ze willen graag een minderheidsbelang in ons bedrijf. Daarmee is zowel het pensioen van Harry en mij als onze bedrijfsfilosofie veilig gesteld. Want, hoe dan ook, we blijven een social impact organisatie. Ook al denken mensen soms dat wij die commerciële jongens zijn die geld verdienen aan de ellende van anderen.”