“Bij Kroek investeren we in oprechte aandacht voor de zorgprofessionals”

Operationeel directeur Daniël Waanders over het DNA van zijn werkgever

Ondanks zijn jeugdige leeftijd lijkt de cirkel in het werkzame leven van Daniël Waanders al rond te zijn. Hij kwam binnen als hulpje op de administratie, ging verder als stagiair en was in 2014 één van de eerste medewerkers van Kroek 2.0. En kijk, anno 2022, is hij actief als operationeel directeur. Zijn functie mag door de jaren heen behoorlijk zijn veranderd, de opdracht is in de basis hetzelfde gebleven.

In zijn stagetijd deed hij een heel mooi onderzoek: hoe moet Kroek&Partners zich profileren op de arbeidsmarkt om die aantrekkelijke werkgever te zijn die zorgmedewerkers aan zich kan binden? “Steeds meer mensen gingen flexen en hopten voor een paar euro meer naar een andere opdrachtgever. Nou, acht jaar later is die situatie actueler dan ooit.”

Dat heeft geleid tot een herpositionering. “We doen nog steeds aan uitzenden en detacheren, maar we mogen wel uitstralen dat hier veel expertise aanwezig is. En dat de zorg voorop staat. Kroek is opgericht voor de zorg én door de zorg. Natuurlijk moeten we ons ook bezighouden met uren en marges, maar we proberen het bedrijf zo in te richten dat het in de front office alleen over de inhoud van de zorg gaat.”

Zijn eerste ‘echte’ baan bij Kroek&Partners kwam vrij snel na de doorstart na een eerder faillissement. Twijfels heeft hij naar eigen zeggen niet gehad. “Ik had al vrij snel in de gaten dat de vibe goed was. Er was een enorme drive om weer die zorgpartner te worden die we graag willen zijn. Bovendien kreeg ik de vrijheid om mezelf te ontwikkelen. Met goede ideeën te komen waar ook serieus naar werd gekeken”, aldus Daniël die goed in staat is om zijn toegevoegde waarde onder woorden te brengen. “Harry is de bedrijfsman. Hij weet hoe hij een organisatie moet opbouwen. Peter is de ondernemer. De man met visie en ideologie en geeft daar ook alles voor. Mijn kracht ligt op de werkvloer. Planningen draaien, dossiers op orde houden. En na de doorstart was het vooral belangrijk om dat te ontwikkelen tot een geautomatiseerd proces. Want, het was wel duidelijk dat Kroek&Partners de digitaliseringsslag nog niet had gemaakt. Die verdeling zorgde er wel voor dat we allemaal in onze kracht zijn komen te staan en dat we allemaal konden excelleren.”

Gewikt en gewogen

Uit het faillissement zijn twee belangrijke lessen geleerd. Ten eerste dat er zoveel mogelijk werk van het kantoor (boekhouding, financiële administratie en accountmanagement) moest worden uitbesteed. “Met alle respect brengt een boekhouder een heel andere sfeer met zich mee dan iemand die het over de zorg wil hebben. Dus we hebben nu allemaal partners om ons heen verzameld die ons op een bepaald gebied kunnen ontlasten.”

Ten tweede is er niemand meer in vaste dienst gekomen. “Op de top hadden we hier tachtig mensen uit de flexmarkt een vast contract aangeboden. Stuk voor stuk goede mensen die goed werk leveren, maar als de telefoon ophoudt met rinkelen, moet je ook tachtig salarissen doorbetalen. Na het faillissement hebben we daarom heel hard gezegd niemand meer in vaste dienst te nemen. De risico’s waren gewoon te groot. Maar….sinds 2021 durven we het weer aan om de eerste mensen een vast contract te geven. Het is tegenwoordig namelijk niet gemakkelijk om aan goede mensen te komen. Wel kijken we nu of iemand breed inzetbaar is, of het echt iemand is waarin we geloven en wat de risico’s zijn. Nu wordt dus meer gewikt en gewogen.”

Sinds de doorstart is de titel interim jeugdzorg vervangen door interimzorg. Dat voelt als een behoorlijke koerswijziging. “De jeugdzorg blijft in ons DNA opgeslagen. Het is nog steeds tachtig procent van onze werkzaamheden maar we doen inmiddels wel meer. Alles behalve de ouderenzorg, de thuiszorg en de ziekenhuizen. We verschonen dus geen billen en helpen niet met douchen en aankleden.”

Dan heb je voor de komende jaren commercieel gezien goud in handen?

“Ons doel is zeker niet om in de komende jaren vijf keer zo groot te worden om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ja, we willen groeien, maar groeien om meer toegevoegde waarde te hebben voor de zorg. Je ziet de problematiek in zorgland steeds groter worden. Je ziet steeds meer jong volwassenen tussen wal en schip vallen. Om die cases te bedienen, heb je veel zorgprofessionals nodig. Oprichter Peter Kroek zei het laatst heel mooi. Zijn wens voor 2025 is dat er naast een 112-alarmnummer ook een 112 Kroek komt. Dat je ons altijd kunt bellen als iemand vastloopt of wanneer er sprake is van een complexe casus. Zodat we er

à la minute een team omheen kunnen zetten. Zodat iedereen in Nederland kan worden geholpen. Dat is waar we goed in zijn: brandjes blussen. Dat moment komt eerder dan dat we de beurs opgaan om even flink te cashen.”

Elite van de Jeugdzorg

Iedereen kan het beamen. Kroek&Partners is een grote naam binnen Jeugdzorg Nederland. Een partner die bekend staat om zowel expertise als betrokkenheid. “De elite van de Jeugdzorg.” Dat is de wijze waarop oud-Kroekers het bedrijf omschrijven. “Als zorgprofessional weet je dat je strepen hebt verdiend als je bij Kroek mag werken. En de opdrachtgever weet dat ie z’n toko kan achterlaten zonder dat hij/zij ’s nachts wakker hoeft te liggen.”

Daniël Waanders geeft dus aan dat het een belangrijk thema is om aan nieuwe verse krachten te komen. “Maar de zorg moet wel betaalbaar blijven. Als Kroek gaan we in ieder geval niet mee in de marktwerking van dit moment dat een MBO-4 op zondag 80 of 90 euro vraagt. Daarmee maak je de zorgmarkt kapot. Ja, we hadden vorig jaar veel meer geld kunnen verdienen. Maar in ons DNA is verankerd dat wij de opdrachten zo goed mogelijk willen inregelen. En onze zorgprofessionals willen blijven binden en boeien. We willen de komende jaren echt bekend staan als het expertisecentrum van de zorg! Dat je als opdrachtgever terecht komt in een netwerk van expertise. En dat je als zorgprofessional niet meer om Kroek heen kunt als je een leuke opdracht wilt.”

Tijdens het gesprek schuift Renske Bruins van de zorgplanning even aan. Ze heeft zelf ook een achtergrond in de zorg en zowel met Kroekers als voor Kroek gewerkt. Ze kan dus als geen ander aangeven wat opdrachtgevers missen als ze samenwerken met niet-Kroekers. “Het is de zelfverzekerdheid, de ervaring. Een Kroeker kent het klappen van de zweep, weet hoe een groep en de Jeugdzorg werkt en niet bang is voor agressie. Je staat er als volwaardig collega en niet iemand die eerst een rondleiding en een inwerkmap wil. Ook al is dat wel heel prettig.”

Daniël vult aan: “Dat is ook de reden waarom we hebben gezegd dat je minimaal vier jaar ervaring moet hebben om voor Kroek te werken. Dat is meteen het verschil met andere bureaus. We zien ook veel jongens en meiden die net een MBO- of HBO-opleiding hebben afgerond en meteen gaan flexen. Kan te maken hebben met het salaris of de uitdaging. Wij geloven er echter niet in dat jij met alleen stage-ervaring meteen kunt handelen in ons werkveld. Je moet wat kilometers hebben gemaakt om te kunnen zeggen dat je een allround professional bent die breed inzetbaar is.”

Wat zijn de stappen voor de komende jaren?

“Verder met de belangrijke stap die we in 2020 hebben gezet. Het ging met Kroek heel goed, maar de groei ging eigenlijk harder dan dat we het met het bedrijf konden bijhouden. Wat we toen merkten, is dat we werden wie we niet wilden zijn. Het kon niet op met de opdrachten, maar we hadden helemaal geen verbinding meer met de zorgprofessional. Daarop is de keuze gemaakt om kwalitatief te groeien. Mensen aangenomen met werkervaring in de zorg en affiniteit met de zorg zodat ze ook de taal van de zorgprofessionals spreken. Dat moet er toe leiden dat we over vijf jaar kunnen zeggen dat we de transitie hebben gemaakt van flexbureau gespecialiseerd in zorg naar een zorgbureau gespecialiseerd in flex.”

Taboe doorbreken

Het credo is dus: nog meer investeren in oprechte aandacht voor de zorgprofessional. “Want, dat is het DNA van Kroek. En daarmee onderscheiden we ons in de markt.” En het is natuurlijk ook goed voor het beeld naar buiten. Tevreden medewerkers zijn het beste uithangbord. “Onze mensen komen in beeld op de meest heftige momenten, maar vinden het lastig om daarover in gesprek te gaan. Ze zijn bang dat het ten koste gaat van hun inzet. Dat taboe willen we doorbreken. We hoeven het allemaal niet te doen, want we zijn een bemiddelingsbureau, maar we doen het wel. De deur staat altijd open en er is ruimte om je kwetsbaarheid te tonen. Daarmee maken we het verschil.”

Dan hebben we het over nazorg, maar Renske van planning geeft aan dat ook aan de voorkant veel tijd wordt gestopt in gesprekken met de zorgprofessionals. “We nemen echt de tijd om uit te leggen waar Kroek nu eigenlijk voor staat en waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Op die manier weten we ze aan ons te binden. Dat ze op basis van die visie graag bij ons willen werken en niet omdat we zo’n leuk aanbod hebben.”

“We willen de komende jaren echt bekend staan als het expertisecentrum van de zorg!”
Daniël Waanders Operationeel directeur

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *