Het geheim van waardering en erkenning op je werk

Wanneer liet iemand onlangs zijn waardering voor jou blijken tijdens je werk als zorgprofessional? Waar was je? Wat werd er gezegd of gedaan? Wat zei die ander en met welke toon en gezichtsuitdrukking? En welk gevoel leverde dat op bij jou?

Voor ieder mens is waardering en erkenning een basisbehoefte. De behoefte om gezien, gehoord en erkend te worden in je bestaan en je functioneren. Je wilt er als mens toe doen en gewaardeerd worden.

Het gaat er niet om dat je loopt te vissen naar complimenten of dat je een ander loopt te pleasen. Maar je wilt wel feedback om te weten of je goed bezig bent en of je voldoet aan verwachtingen. Op je werk, in het sportteam of bij je partner.

Wist je dat gebrek aan erkenning en waardering reden nummer één is waarom collega’s ontslag nemen en hun heil elders zoeken?

Hieronder lees je meer over vormen van waardering en waarom geld niet altijd gelukkiger maakt.

Vormen van waardering

Loon
Een salaris met arbeidsvoorwaarden dat recht doet aan jouw opleidingsniveau, werkervaring en verantwoordelijkheden binnen je functie.

Bonus
Bij uitzonderlijke prestaties krijgen medewerkers een extraatje als waardering. Heb jij je zorgbonus ontvangen in 2020 vanwege de extreem zware werkomstandigheden dat jaar? Leuk voor de korte termijn, maar je kunt je hypotheekbedrag er niet mee verhogen.

Compliment krijgen
‘Fijn en professioneel hoe je die situatie hebt opgelost’, ‘Bedankt voor je actieve deelname in de projectgroep, dat heeft erg geholpen’. Je krijgt dan terug welk positief effect jouw inzet heeft gehad in een bepaalde situatie. Je wordt gezien en erkend.

Er wordt naar je mening geluisterd
Je mening doet ertoe, je omgeving staat ervoor open. Je wordt gehoord.

Ontwikkelingsmogelijkheden krijgen
Je kunt je binnen je functie verder ontwikkelen door bijvoorbeeld een aanvullende opleiding te mogen volgen en daarmee vergroot je jouw kansen op inzet bij een andere doelgroep of een promotie.

And the winner is…
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat medewerkers het loon (arbeidsvoorwaarden) het belangrijkste vinden bij een nieuwe baan, maar een goed loon betekent niet dat medewerkers zich gewaardeerd voelen.

Om gelukkig te zijn in een baan blijken waardering, erkenning en ontwikkelingsmogelijkheden uiteindelijk belangrijker te zijn.

In organisaties waarin voldoende erkenning en waardering worden gegeven is daarom minder personeelsverloop, is er een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim.

Je eigen regisseur zijn
De ene mens heeft meer behoefte aan uitgesproken waardering en erkenning dan de ander. Misschien heb jij het nodig om regelmatig te horen dat je goed functioneert, terwijl een ander denkt ‘zo lang ik niet hoor dat ik fouten maak, zal het wel goed zijn’. Misschien zie jij harde euro’s als ultieme vorm van waardering, terwijl de ander betrokkenheid bij nieuwe ontwikkelingen in de organisatie als hoogste vorm van waardering ervaart.

Jij kunt regisseur zijn over jouw behoefte aan waardering en erkenning. Hier lees je daarvoor een aantal tips.

  1. Ga eens na of je gevoel van ‘ik krijg te weinig waardering’ ook echt klopt
    Oordeel niet te snel en toets eerst of je gevoel klopt. Je zou niet de eerste zijn die ontslag indient en vervolgens overstelpt wordt met complimenten en positieve feedback en onbegrip over je vertrek…
  2. Hoe wil jij gewaardeerd worden?
    De ene vorm van waardering is de andere niet. Help de ander en geef aan wat jij als teken van erkenning of waardering ervaart (compliment, schouderklopje, overuren compenseren, flexibiliteit – geven/nemen, feedback, luisterend oor, interessant project, successen vieren, opleiding volgen, bos bloemen, informele momenten van samenzijn, verjaardagswensen, enz.).
  3. Vraag feedback en spreek je behoeften uit
    Durf feedback te vragen aan je leidinggevende. Geef aan wat je nodig hebt, bijvoorbeeld ‘het helpt mij om te weten of ik dit of dat goed doe en/of ik bepaalde zaken anders of beter kan aanpakken.’
  4. Laat zien wat je kunt
    Maak jezelf niet te klein en stel je niet te bescheiden op – in de hoop dat de ander je talent wel ziet en zal waarderen. Er is niets mis met laten zien wat je kunt en daar zelf ook blij om te zijn.
  5. Vergeet niet jezelf te waarderen
    Als je je zelfvertrouwen te veel laat afhangen van de waardering van anderen is het belangrijk dat je je eigenwaarde en zelfvertrouwen gaat versterken.
  6. Accepteer complimenten
    Met reacties als ‘dat hoort bij mijn werk’, of ‘ach, zo bijzonder is het nou ook weer niet’ stel je de complimentgever teleur. Door complimenten te verkleinen of niet te accepteren nodig je de ander niet uit om je nog eens een compliment te geven. Op een gegeven moment stopt het dan ook.
  7. Help je leidinggevende een handje
    Waar ben jij goed in? Wat zijn je talenten? Durf te praten over je eigen successen, je zult er meer waardering voor krijgen. Ga er niet vanuit dat je leidinggevende het allemaal weet en dat het alleen zijn of haar verantwoordelijkheid is om jou gewaardeerd te laten voelen.
  8. Geef zelf erkenning en waardering aan anderen (collega’s – leidinggevende)
    Mensen die spontaan anderen waarderen gaan spontaan ook meer waardering ontvangen.

Gewaardeerde zorgprofessionals voelen zich goed in hun vel, hebben plezier in hun werk, ervaren minder stress en presteren beter. Waardering en erkenning houden je gemotiveerd en betrokken bij wat je doet.

Benieuwd op welke manier wij onze zorgprofessionals waarderen en erkennen? Lees dan het verhaal van Tamara en Frederique  of bekijk onze zorgvacatures.