Ruimte en aandacht voor het individu

In gesprek met Johan Luijkman over passie en betrokkenheid bij zijn werk. Johan is Planner detacheringsopdrachten bij Kroek&Partners Interimzorg.

Johan: “Ik werk sinds een jaar bij Kroek&Partners en heb daarvoor zo’n 20 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt. In eerste instantie als groepsleider, later in meer coördinerende functies en uiteindelijk als ‘chief happiness officer’. Haha, what’s in a name! Maar het betekende wel degelijk het begeleiden van medewerkers, zodat zij zich goed in hun vel voelen in hun werk en bijvoorbeeld goed ingewerkt worden. We weten allemaal dat werken in de zorg pittig is, en we dreigen nogal eens de zorg voor onszelf daarin als zorgprofessional over het hoofd te zien. Om ook eens aan de andere kant van de zorg te staan ben ik bij Kroek&Partners gaan werken. Ik heb een bewuste keus voor dit bedrijf gemaakt, omdat de zorg voor de cliënt – maar ook die voor de zorgprofessional – voorop staat.

Ik ken het werk in de zorg van binnenuit en dus ook wat dat van mensen vraagt. Ik ken ook de kant van ‘goed werkgeverschap’ door aandacht te hebben voor de zorgprofessionals in hun werk. In mijn huidige functie van Planner kan ik deze ervaring goed gebruiken. Ik houd mij met name bezig met het plannen van detacheringsopdrachten. Bij detachering verbindt de zorgprofessional zich voor langere tijd aan een cliënt.

Ik vind daarin het werken vanuit een persoonlijke relatie belangrijk. Juist de letterlijk en figuurlijke ontmoeting hebben voor mij een meerwaarde in het contact met onze zorgprofessionals. Het is dan ook jammer dat ik door corona nog niet veel op pad heb kunnen gaan en ik verheug mij op de tijd dat dit weer mogelijk zal zijn. Videobellen was een deel van de oplossing om de communicatie wat persoonlijker te maken, maar je mist dan toch de energie van iemand. 

Mijn passie en betrokkenheid in mijn werk is  vooral verbonden met ruimte en aandacht voor het individu. Bij Kroek&Partners zie ik dit op alle niveaus terug. Er is ruimte en aandacht voor het individu van de cliënt, maar ook ruimte en aandacht voor dat van de zorgprofessional en dat van de medewerkers op kantoor. We houden intern en extern korte communicatielijnen, en hoeven ons niet te beperken tot onze functiebenaming, die onze primaire taken beschrijft. Als medewerkers worden wij bijvoorbeeld ook uitgedaagd om mee te denken over de invulling van de visie van Kroek&Partners Interimzorg – en onze inbreng hierop wordt  gewaardeerd. Vanuit mijn ervaring in het werkveld doe  ik ook opvang en nazorg van zorgprofessionals als zij heftige ervaringen opdoen. Voor de zorgprofessionals is het prettig om te spreken met iemand die weet wat zij in de praktijk meemaken en welke gevoelens dit kan oproepen. Maar net zo goed kan ik mijn praktijkervaring inzetten bij het meedenken over te selecteren zorgprofessionals; wie past waar het beste in het belang van de cliënt?

Weet je, als Kroek&Partners willen wij zoveel meer zijn dan een uitzendbureau. Wij willen echt iets toevoegen aan de zorg en daar voel ik mij erg bij thuis. Het werken in een wat kleinere organisatie past goed bij mij, want hier is ruimte en aandacht voor het individu – op alle niveaus.”

Het verhaal van Johan is een vervolg op “Passie en betrokkenheid” geplaatst op 22-2-2021.