Terugblik training Geweldloze Communicatie

Op 24 februari 2020 gaven we met veel plezier een tweede workshop Geweldloze Communicatie. Bij Kroek&Partners was er de bereidheid om te kijken wat Geweldloze Communicatie kan betekenen voor de zorgprofessionals die via hen werkzaam zijn. Met name om praktische handvatten aan te bieden die zorgprofessionals ondersteunen in het omgaan met uitdagende situaties.

Behoeften

Voor veel deelnemers was de workshop een eerste kennismaking met Geweldloze Communicatie. Deze dag stonden ‘behoeften’ centraal, een belangrijk onderdeel van Geweldloze Communicatie. Behoeften zijn universeel, we hebben ze allemaal. Dat geeft ons de mogelijkheid om met elkaar te verbinden op behoefte-niveau. We hebben echter niet altijd dezelfde behoeften op dezelfde tijd. Tevens kan de manier waarop we die behoeften graag invullen, onze strategieën, ook verschillen. Hier ontstaan vaak de conflicten die we meemaken, in ons werk en daarbuiten.

Tijdens de workshop maakten de deelnemers onder andere contact met hun eigen behoeften en met elkaars behoeften. We luisterden naar het verhaal van een ander en proefden welke gevoelens en behoeften er speelden. Vervolgens leerden we op een nieuwe manier te vragen aan de spreker of hij/zij deze gevoelens en behoeften ervaarde. Zo oefenden we met elkaar in het geven en ontvangen van empathie. Er werd teruggeven dat het begrip, herkenning en verbinding opleverde. Deelnemers ervaarden dat ze begrepen en gehoord werden. Iets wat belangrijk lijkt te zijn voor zorgprofessionals die regelmatig te maken hebben met uitdagende situaties. De behoefte aan samenwerking tussen zorgprofessionals binnen teams komt hierbij ook naar voren.

Empathie

Terugkijkend op deze try-out leeft er bij ons veel voldoening en dankbaarheid. Voor ons is Geweldloze Communicatie een manier om bij te dragen aan begrip en verbinding. Om te horen dat de deelnemers dit in een try-out al konden ervaren stemt ons dankbaar. In onze beleving konden we elkaar tijdens de workshop ook zien en accepteren zoals we zijn. Een vruchtbare setting om te leren.
Waar we, naast empathie voor een ander, nog mee verder kunnen oefenen is zelf-empathie: contact maken met je eigen gevoelens en behoeften. Zeker in een uitdagende setting. En eerlijk uiten: hoe kun je eerlijk aangeven wat er in je leeft, op een manier die de ander ook kan horen?

Samen groeien

Deelnemers Geweldloze CommunicatieBij de deelnemers leeft er ook enthousiasme om verder te leren en meer vaardigheden op te doen. We verheugen ons dan ook op een mogelijke vervolgtraining waarin er ruimte zal zijn voor verdieping en het oefenen met vaardigheden die je direct kunt inzetten. Hoe kun jij binnen je werksetting (en wellicht wel overal waar je bent) bijdragen aan verbinding? Verbinding met jezelf en anderen. We kijken er naar uit om hier samen in te groeien. Tot een volgende keer!

Shekib Omran en Marlie van de Kerkhof

2020-04-06T08:13:13+00:0006-03-2020|Categorieën: Academie|